Skip to main content

Organisatiebevrediging

Als er al een rode draad in mijn columns te ontdekken valt is dat misschien mijn verwondering en ergernis over verdwazing. Verdwazing komt overal voor waar gezond verstand het aflegt tegen ego’s. Soms trek ik op mijn stokpaardje ten strijde tegen de doorgeschoten digitale wereld. Efficiency slagen buitelen over elkaar heen – alles onder het motto ‘gemak dient de mens – alleen wordt die mens vaak onderweg vergeten. Ook in het bedrijfsleven kunnen ze er wat van, daar worden vanaf de apenrots de lijnen uitgestippeld. Eén en ander leidt er niet noodzakelijkerwijs toe, dat de klant – om wie het uiteindelijk gaat – het beste bediend wordt. Vind ik, als ervaringsdeskundige met dertig-plus jaren op de teller en de bullshitmeter vol.

Een recente trend in het ‘lekker bezig met zijn allen’ is de infographic. Even een korte uitleg aan het slinkende deel van de bevolking dat hier nog geen kennis mee heeft gemaakt: dit is een Engels woord voor een speelkleed van zeg vier bij twee meter (L x H) dat volwassenen ophangen in de receptie van bedrijven, zodat kinderen er tijdens de Sinterklaasviering niet bij kunnen. Ik zag er al verschillende. Ze zijn aan het oprukken, u bent gewaarschuwd. Op een groot zeildoek presenteert men zich aan het publiek: kekke plaatjes in leuke, frisse kleuren – en zo weinig mogelijk tekst. Je vraagt je af waarom ze het brol niet tien keer zo groot maken en aan de gevel hangen? De ‘pictorial content’ – bent u er nog? – is soms een beetje kinderlijk, en doet aan Southpark denken. De kleuren, daar is lang over vergaderd. Groen – want duurzaam – ‘De kleuren van ons logo moeten er in.’ en verder warme kleuren die appelleren. Dan de tekst.

‘Less is more’ mensen, het ging om plaatjes, om een vereenvoudigd beeld, weet u nog?

Zó zag ik er ooit één die de routing uitbeeldde die een order aflegt, vanaf het moment van bestellen tot aan levering bij de klant. Er werd gebruik gemaakt van boten, treinen en trucks – en een paar kernachtige begrippen. Mijn mening werd gevraagd. ‘Ik vind dat het woord ‘respect’ op de vertrekkade moet – i.p.v. aan het einde van de reis – op een eiland, dat omzeild wordt.’

Kijk, als bij zo’n toko het geld over de plinten klotst dan kan een infographic machtige pr zijn, met een krachtige boodschap. Maar houd vooral de focus op de klant, de klant, de klant, die jouw boterham smeert. Stel je top tien klanten aan je personeel voor middels korte videoclips of een leuke podcast. ‘Dáár doen we het voor, díe willen we binnenhouden – dat gaan wij met zijn allen doen.’ En heb oog voor de introverte medewerkers, die niet als de CEO op het nest terugkomt hun muil het wijdst opensperren. Die niet profileren tot een deeltaak hebben verheven, maar gewoon hun stinkende best doen. Die gebukt gaan onder organisatiebevrediging en zich niet genoeg kunnen ontplooien. O ja, en De Klant.

Leave a Reply